Budoucnost upravování: recenze Luminar AI

Luminar AI recenze

Tvůrci programu na úpravu fotek Luminar AI říkají, že je to první program, který plně pohání umělá inteligence. Luminar se snaží upravování fotek přetvořit do nové formy, s kterou jsme se ještě nesetkali. Nabízí velkou škálu funkcí, které díky umělé inteligenci zrychlí a zefektivní vaši práci. Jak to s programem vypadá? Může Luminar AI nahradit zaběhlé programy jako je Photoshop, nebo je to jen výstřel do prázdna?

Luminar AI: První dojmy

Luminar AI recenze
Luminar AI recenze

Jako fotograf mám zkušenosti s nemalou škálou programů na upravování. Začal jsem u jednoduchých programů zdarma a aktuálně využívám především programy Adobe Photoshop a Lightroom. Prostředí Luminar se v mnoha ohledech liší a na první dojem působí intuitivně. Po prvním spuštění jsem byl z aplikace víc než nadšený. Luminar není složitý a jeho ovládání je velmi jednoduché. Troufám si říct, že například program jako Photoshop je natolik složitý a komplexní, že abyste ho plně ovládali, musíte učení věnovat dlouhé hodiny. V Luminar AI tato překážka odpadá.

Jak už jsem řekl, po prvním spuštění jsem byl z aplikace nadšený. A to hlavně díky tomu, s jakou rychlostí můžete provádět úpravy, které by v ostatních programech trvaly hodiny. V rámci několika sekund jste schopni provést tak zásadní úpravy, které změní vaši fotku od základu. Těmto zajímavým funkcím, které pohání umělá inteligence, se budeme věnovat v dalších odstavcích.

Co Luminar AI dokáže

Luminar je podobně jako třeba Adobe Lightroom rozčleněn do několika modulů. Jde o Catalog, Templates, Edit a Export. V následujících řádcích vám popíšu, co v těchto modulech najdete.

Catalog

Catalog
Catalog

Catalog je místo na procházení, třízení a organizaci fotografií. Fotografie importujete do programu tlačítkem „+“. Fotky můžete importovat jednotlivě, nebo rovnou po celých složkách, záleží na tom, jak se vám lépe pracuje. Přidané složky uvidíte v navigačním panelu napravo. Kromě složek můžete vytvářet pro své fotografie alba. Ty jsou užitečné, abyste mohli svoje snímky rozdělovat – například podle tématu, lokace nebo třeba data. Kromě vytváření alb a složek můžete v navigačním panelu procházet fotky podle data nebo podívat se na fotografie, které jste označili jako oblíbené.

Luminar AI Catalog
Luminar AI Catalog

V pravém dolním rohu se zobrazují „metadata“. Ty vám řeknou, jakým fotoaparátem a objektivem jste fotku vyfotili. Kromě toho program ukazuje nastavenou hodnotu ISO, ohniskovou vzdálenost, clonové číslo, čas expozice nebo velikost fotografie.

Templates

Templates Luminar AI
Templates Luminar AI

V modulu Templates najdete spoustu „filtrů“, podle kterých můžete fotky upravovat. Nejsou to však vždy tak jednoduché úpravy, jaké najdete v mobilních aplikacích na úpravy fotek. Naopak, některé z těchto templatů jsou tak pokročilé, že vám rovnou vymění i oblohu na pozadí. Všechny tyto filtry jsou roztřízené do kategorií: Základní, Příroda, Macro, Lifestyle, Landscape, Portrait, Cinematic a Arial. V těchto kategoriích jsou uspořádány desítky templatů.

Vývojáři Luminar AI říkají, že tyto filtry vyvinuli ve spolupráci s profesionálními fotografy k tomu, abyste mohli během jednoho kliknutí upravit fotky profesionálně. A v některých případech se jim to i docela daří.

Luminar AI recenze
Luminar AI recenze

Template je v podstatě série úprav, které na fotku aplikujete. Zajímavé ale je, že v případě filtrů pro portréty, vám program provede na fotce i jednoduché retuše. To může být zajímavé pro fotografy, kteří nemají moc zkušeností s retušováním a hledají rychlé řešení.

Jednotlivé templaty se vám zobrazují i podle toho, co zrovna upravujete. Když budete upravovat fotografie lidí, umělá inteligence to dokáže rozpoznat a doporučí vám využít filtry pro portrétní fotografie. Naopak když budete upravovat krajinářské fotky, program to pozná a doporučí vám filtry Landscape.

Tato funkce je skvělá pro fotografy, kteří s focením a upravováním teprve začínají. Nemusíte o upravování nic vědět, a i tak můžete fotku velmi zajímavě upravit.

Edit

V sekci Edit najdete spoustu nástrojů na upravování. Všechny jsou uspořádané do čtyřech skupin: Essentials, Creative, Portrait a Professional. Začněme tedy tím, co najdete v panelu Essentials.

Essentials

Program na úpravu fotek
Program na úpravu fotek

Jak už název napovídá, tady najdete všechny základní nástroje na upravování. První v pořadí je ořezávání – a už zde nastupuje umělá inteligence. Kromě toho, že fotku můžete ořezat podle sebe, můžete to nechat i na umělé inteligenci. Ta vám podle algoritmů doporučí, jak byste měli fotku oříznout. A nutno říct, že to nefunguje vůbec špatně.

Hned další v pořadí je jednoduchý štětec na retušování a upravování expozice. V něm najdete všechny základní i pokročilé nástroje jako třeba vyvážení bílé, stíny a jasy, křivky nebo třeba „chytrý kontrast“. Samozřejmostí je také upravování barev, zostření, přeměna fotky do černobílé a mnoho dalšího.

Kromě těchto nástrojů jsou v Essentials ještě další dva nástroje, které fungují s pomocí umělé inteligence. Je to Enhance AI a Structure AI. Enhance dokáže vaši fotku vylepšit a zvýraznit. Structure dělá podobnou práci jako Clarity v jiných programech. V podstatě zvyšuje kontrast a přidává texturu.

Creative

Program na úpravu fotek
Program na úpravu fotek

V sekci Creative najdete funkce, kvůli kterým se o programu Luminar AI mluví nejvíc. Nejzajímavější je asi výměna oblohy. V Photoshopu můžete výměnu oblohy provést taky, ale v Luminaru AI to dokážete mnohonásobně rychleji, v podstatě okamžitě. Program pomocí umělé inteligence sám pozná, kde obloha je a vymění ji podle přednastavených předloh. Můžete si vybrat z krásně modrého nebe, oblohy s mraky nebo oblohy při západu slunce. Možností je spousta. A kdyby vám náhodou oblohy nestačili, máte možnost přidat svoji vlastní. Umělá inteligence se postará i o to, aby obloha vypadala co nejpřirozeněji nebo aby nezasahovala to vlasů a postav. Do pozadí pak můžete přidat ptáky, hory nebo třeba duhu. Vše během několika okamžiků.

Creative sekce vám nabídne velké množství nástrojů, ale vyzdvihl bych ještě jeden. Jde o nástroj Sunrays, který dokáže do fotografie přidat sluneční paprsky. Ty se dají nastavit podle mnoha parametrů tak, aby vypadaly přirozeně.

Portrait

Program na upravování fotografií
Program na upravování fotografií

V panelu Portrait se to opět hemží nástroji s umělou inteligencí. Troufám si říct, že nejzajímavější jsou Face AI a Skin AI. Ve Face AI najdete nástroje na upravování obličeje, očí a rtů. Velmi jednoduše zde můžete zesvětlit a zúžit obličej. Co se týče upravování očí, je v Luminaru obrovské množství nástrojů. Očím můžete třeba změnit barvu, odstranit kruhy pod očima, zvýraznit obočí nebo zesvětlit duhovku. Dále zde najdete nástroje na vybělení zubů a zvýraznění rtů.

Skin AI obsahuje tři nástroje. A všechny upravují pleť. Jde o vyhlazení pleti, odstranění odlesků a odstranění nedokonalostí obličeje. Všechny nástroje jsou jednoduché a intuitivní.

Professional

Sekce Professional obsahuje nástroje na odstranění deformace fotky, pokročilé nastavení kontrastu nebo klonovací razítko.

Výhody a nevýhody Luminar AI

Luminar AI recenze
Luminar AI recenze

Výhody:

• Jednoduchost
  • Pokročilé úpravy během několika okamžiků
  • Velké množství nástrojů s umělou inteligencí
  • Vhodné pro začátečníky i profesionály
  • Neuvěřitelně rychlá a solidní výměna oblohy
  • Jednoduché a kvalitní retušování
  • Program se stále vyvíjí a přibývají nové funkce

Nevýhody:

• Některé nástroje se po chvíli omrzí
  • Vysoké technické nároky

Upřímný názor

Luminar AI
Luminar AI

V Luminaru jsem při testování upravil několik desítek fotek. Celkově bych hodnotil svoji zkušenost jako velmi dobrou. Zprvu jsem byl z programu opravdu nadšený a v mnoha ohledech jsem zůstal. Je pro mě až neuvěřitelné, s jakou lehkostí dokáže Luminar měnit oblohu nebo retušovat. Velmi zajímavé mi přijdou všechny funkce s umělou inteligencí, protože si myslím, že se do budoucna upravování fotek bude orientovat právě tímto směrem. Je to taková první nejvýraznější vlaštovka, která by mohla dosáhnout velkých věcí. Určitě budu program nadále využívat a doporučil bych vám ho.

Může Luminar nahradit Photoshop?

Luminar AI
Luminar AI

Tohle téma je velmi ožehavé a jde vlastě o takovou vizi, jak by mohlo upravování fotek v budoucnosti vypadat. Umělá inteligence prosakuje snad do všech odvětví a fotografování se tomu patrně taky nevyhne. Už teď si můžeme všimnout příkladů, kdy umělá inteligence denně upravuje (možná i vaše) fotografie. Jde hlavně o focení na mobilu. Apple, Samsung a další technologické společnosti už fotoaparáty v telefonech vylepšují umělou inteligencí nějakou dobu. I proto na iPhonu nebo třeba telefonech Samsung řady S vyfotíte tak dobré fotky. Samozřejmě, technické specifikace foťáku na telefonech hrají pořád dost významnou roli, ale to, co dělá fotky tak dobré, je v tomto případě hlavně strojové učení (= umělá inteligence).

Luminar AI
Luminar AI

Co se týče programů na upravování fotek s umělou inteligencí, tak je Luminar pravděpodobně na výsluní, nebo alespoň zatím. Díky tomu, že v Luminar AI jste schopni provádět pokročilé úpravy tak rychle, je možné, že časem budeme na složité úpravy používat hlavně aplikace na bázi umělé inteligence. Ovšem je třeba odlišit dvě skupiny uživatelů. Za prvé to jsou profesionálové, kteří si potrpí na přesnou úpravu podle jejich představ. V druhé si můžeme představit všechny ostatní – příležitostné fotografy, pokročilejší fotografy nebo i lidi, kteří se s focením vůbec nezabývají. První skupina bude na tyto aplikace nahlížet skepticky a bude je kritizovat. Jestli první skupina přejde na programy se strojovým učením (umělou inteligencí), bude to trvat asi dlouho. Naopak pro druhou skupinu běžných uživatelů dává takový Luminar mnohem větší smysl. Nemusí se učit zdlouhavé a složité postupy, a přejde rovnou k věci – realizování svého nápadu.

Odhadovat, jakým směrem se bude ubírat budoucnost není jednoduché. Ale je téměř jisté, že vývoj umělé inteligence bude pokračovat a že se stane součástí našich životů.

Další programy na bázi umělé inteligence

Luminar není na trhu programů s umělou inteligencí a strojovým učením sám. Dalším příkladem je DxO PhotoLab 4. V tomto programu se můžete například díky funkci DeepPRIME zbavit šumu. Photolab 4 nabízí spoustu dalších funkcí, o kterých si můžete přečíst na webu výrobce.

Závěr: Je budoucností upravování umělá inteligence?

Luminar je zajímavý program, o kterém pravděpodobně ještě uslyšíme. Umělá inteligence se stává součástí našich životů a je zajímavé sledovat, kam směřuje. Jestli vás zajímají i jiné programy na úpravu fotek, přečtěte si náš souhrn osmi nejlepších programů pro rok 2021: 8 nejlepších programů na úpravu fotek (2021).

Doufám, že se vám článek líbil. Můžete nás sledovat na Facebooku a Instagramu, aby vám nic neuteklo. Zajímalo by mě, jak se vy díváte na programy jako je Luminar? Budu se těšit na diskuzi v komentářích 😉

Fotograf, blogger, nadšenec do počítačů a grafiky