8 chyb, kterým se vyhnout u focení portrétů

Focení portrétů Eliška Adamovská

Fotografování portrétů není vůbec jednoduché. A chyby se v něm dějí velmi často. Jestli se chcete ve focení zlepšovat, měli byste tyto chyby najít a pokusit se je opravit. Fotografování lidí není jen o správném nastavení fotoaparátu, skrývá se za ním mnohem více. Tady jsou ty nejčastější chyby, kterých se lidé dopouštějí.

Rozostřené oči

Portrét Anna Bangoura
Portrét Anna Bangoura

Jestli má fotografovaný objekt oči, ostřete na ně. Tohoto pravidla se držím u focení téměř pořád, ať už jde o focení lidí nebo zvířat. Pokud oči nejsou ostré, tak nikdy tyto snímky nepoužívám (a to zbytek fotky může být sebelepší). Může se stát, že bude model(ka) stát z boku a oči budou různě vzdálené od foťáku. V tom případě ostřete na oko, které je vám blíže.

Špatná komunikace

Focení portrétů
Anna Bangoura

Přátelský vztah mezi modelem a fotografem je možná úplně nejdůležitější. Pokud fotíte s někým koho neznáte, zkuste si nejprve dát kafe a trochu se seznámit. Zkuste si v průběhu focení (nebo před focením) vybudovat s modelem důvěru. Když se model(ka) uvolní, budou vznikat mnohem lepší fotky, než kdybyste fotili na sílu. Dobrá nálada se odrazí na fotkách velmi výrazně. Vždycky se snažte, aby se model cítil u focení co nejlépe.

Z mé zkušenosti vím, že první čtvrthodina až půlhodina focení je „zahřívací“. Model i fotograf se potřebují uvolnit a vybudovat si nějaký vztah. V této zahřívací době nevznikají moc dobré fotky. Druhá půlka fotografování vám většinou přinese mnohonásobně lepší výsledky. Myslet na to můžete při výběru oblečení a lokací. Na začátek můžete využít horších lokací nebo oblečení, které se na focení moc nehodí. Ale neznamená to, že byste se mohli na prvních dvacet minut vykašlat a odbýt je. Naopak si musíte vybudovat dobrý vztah, díky kterému budete moct později vyfotit skvělé snímky.

Upravování

Portrét Eliška Adamovská
Portrét Eliška Adamovská

Upravování je kapitola sama o sobě. Někteří fotografové nechtějí upravovat vůbec, a pak je tu další skupina, která je upravuje zase moc. Podle mě je nejlepší vyvarovat se oběma těmto skupinám a pohybovat se tak nějak uprostřed. Upravovat, ale ne moc. Začátečníci často za upravováním fotek vidí jednoduché přidání filtru v aplikaci na telefonu. Bohužel, tak to nefunguje. Fotografové nad upravováním jedné fotografie tráví desítky minut, ne-li víc. Za takovými úpravami se můžou skrývat i komplexní retuše, které se nejčastěji dělají v Photoshopu. O základním retušování najdete na našem webu článek 5 způsobů, jak dělat retuš portrétu. Jsou tam příklady ze tří aplikací – dokonce jedné mobilní Snapseed.

Zapomínání na světlo

Portrét Anna Fričová
Portrét – fotograf Anna Fričová

Slovo fotografie vzniklo z řeckých slov fōtos (světlo) a grafé (kreslení). Fotografie tedy znamená kreslení světlem. Plně pochopit to, jak funguje světlo ve fotografování je mnohem složitější, než naučit se ovládat foťák. Světlo může přicházet z boku, zepředu, zezadu, může se odrážet a podobně. Ale pokud chcete být ve fotografování opravdu dobří, měli byste věnovat světlu pozornost. Začít můžete třeba s měkkým a tvrdým světlem. Tohle dělení vzniklo hlavně na základě kontrastu, které tyhle různé typy světla vytváří.

Měkké světlo

Měkké (rozptýlené) světlo je nekontrastní a nevytváří ostré tmavé stíny. Zároveň je rovnoměrné a ploché. Používá se velmi často na focení portrétů. Důvodem je, že měkké světlo pomáhá zakrýt nedokonalosti na obličeji. Pupínky a vrásky jsou mnohem méně viditelné. Na co se kromě focení portrétů rozptýlené světlo používá, najdete v článku Měkké světlo: Co to je a jak ho používat.

Tvrdé světlo

Tvrdé světlo je pravým opakem měkkého světla. Tvrdé světlo vytváří velký kontrast. Projevuje se velmi světlými jasy a tmavými stíny. Díky těmto vlastnostem působí trochu dramaticky. Na focení portrétů se většinou nepoužívá, protože nedokonalosti obličeje zvýrazňuje. Více o využití a vlastnostech tvrdého světla najdete v článku Tvrdé světlo: Co to je a jak ho používat.

Rušivé pozadí

Portrét Anna Bangoura
Portrét Anna Bangoura

Jedním z cílů mnoha portrétních fotografů je oddělit modela nebo modelku od pozadí. Hlavním důvodem proč toho chtít dosáhnout je, že když je na fotografii moc rušivé pozadí, oko diváka loudí po fotce a neví, kam se zaměřit. Zatímco když použijete jednoduché pozadí, divák se hned zaměří na modelku. Ke „zjednodušení“ pozadí se nejčastěji používá malé hloubky ostrosti, pomocí které jste schopni dosáhnout rozmazaného pozadí. O (malé) hloubce ostrosti se dozvíte v tomto článku Co je to hloubka ostrosti – jednoduše.

Focení portrétů v nesprávnou dobu

Portrét Anna Bangoura
Portrét Anna Bangoura

Už jsem jednou v tomto článku zmínil světlo. A focení v různých částech dne se světlem velmi úzce souvisí. Je to kvůli tomu, že světlo se chová jinak brzy ráno, v poledne a večer. Při východu a západu slunce se můžeme setkat s měkkým světlem. Těmto částem dne říkáme zlatá hodina. Na focení portrétů se zlatá hodina skvěle hodí. Oproti tomu v ostatních částech dne, například v poledne, se setkáme s tvrdým světlem. To není na portréty moc vhodné, ale dá se v některých situacích využít. O zlaté hodině si můžete přečíst tento článek Co je to zlatá hodina, kdy nastává a jak v ní fotit?.

Dodržujete pravidla

Portrét Anna Bangoura
Portrét Anna Bangoura

Ve světě portrétní fotografie existuje mnoho tvrzení, které se považují za všeobecnou pravdu a hodně fotografů vám řekne, abyste se nimi řídili. Určitě někteří čtenáři i čekali, že je zde najdou. Opak je pravdou. Nemyslím si, že byste měli ve fotografování vždy dodržovat pravidla. Často se například setkávám s tvrzením, že se portréty mají fotit v měkkém světle. To nemusí být vždy pravda. U každého focení je třeba si uvědomit, koho fotím a podle toho volit i vhodné světlo. Na rodinné focení asi budete potřebovat měkké světlo, ale pokud plánujete například nějaké umělečtější focení, vůbec se nebojte využít i tvrdého světla. Nikdy neberte pravidla stoprocentně. Kdyby je každý dodržoval, všechny fotky by vypadaly stejně.

Další „chyby“, které chybami většinou nejsou najdete tady.

Měli byste si zkusit, co vám jako fotografovi vyhovuje. Nejen slepě dodržovat pravidla. Udělejte si vlastní názor na to, v jakém světle chcete fotit portréty, jaké objektivy používat a jak nastavovat fotoaparát.

Praxe je víc než teorie

Žaneta Pospíšilová
Portrét Žaneta Pospíšilová

Jedna z chyb, kterou začátečníci dělají, je, že věnují čtení a sledování videí o focení víc času než samotnému focení. Získávaní informací je velmi užitečné, protože vás seznámí s zkušenostmi jiných fotografů. Nejvíce se ale naučíte praxí – tedy fotografováním. Proto teď běžte ven, popadněte foťák a foťte. Moc nezáleží, co budete fotit, hlavní je experimentovat s různými úhly, nastavením a podobně. Na základě tohoto článku si můžete vyzkoušet focení s malou hloubkou ostrosti, v různých typech světla nebo v různou denní dobu. Zkuste pak porovnat, jak vypadá fotka vyfocená v poledne a jak vypadá vyfocená při západu slunce. Vlastní zkušenosti jsou nejcennější.

Jsem rád, že jste dočetli až sem. Jestli se vám článek líbil, můžete nám dát like na stránky na Facebooku, sledovat nás na Instagramu nebo napsat komentář se zpětnou vazbou. Uvidíme se u dalších článků, do té doby vám přeju dobré světlo! 😉

Fotograf, blogger, nadšenec do počítačů a grafiky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *